---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Friday, August 15, 2008

Nisfu Syaaban

Kebesaran hari ini diterangkan oleh Rasulullah s.a.w, "Malaikat Jibril mendatangiku pada malam Nisfu (15) Syaaban, seraya berkata "Hai Muhammad, malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintu rahmat dibuka. Bangunlah dan solatlah, angkat kepalamu dan tadahkan dua tanganmu ke langit, "Rasulullah s.a.w bertanya, "Mengapa malam ni , Jibril?" Jibril menjawab, "Malam ini dibuka 300 pintu rahmat.
Tuhan mengampuni segala kesalahan orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu, kecuali tukang sihir, tukang nujum, orang bermusuhan, orang yang terus-menerus minum khamar (arak atau minuman keras), terus menerus berzina, makan riba, derhaka kepada ibubapa, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan silatulrahim.

Tuhan tidak mengampuni mereka sampai mereka bertaubat dan meninggalkan kejahatan itu"

Rasulullah pun keluar, lalu mengerjakan solat (sendirian) dan menangis dalam sujudnya, seraya berdoa, "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab dan seksaMu, serta dari kemurkaanMu. Tiada kubatasi puji-pujian kepadaMu sebagaimana engkau telah memuji diriMu. Maka bagiMulah segala puji-pujian itu sehingga engkau rela."

Hadis Riwayat Abu Hurairah. Oleh itu malam tersebut sangat baik untuk beribadah dan memohon keampunan dari Allah s.n.w.

Wednesday, August 13, 2008

Hadis 15


"Orang yang menanggung anak yatim adalah seperti dua ini (jari telunjuk dan jari tengah) di syurga antara aku dan dia"

Hadis Riwayat: Muslim


"Barangsiapa mendidik dua anak perempuannya dan mencukupi keperluannya sehingga mereka baligh, maka aku dan dia pada hari Qiamat seperti ini (sambil menunjukkan dua jarinya)"

Hadis Riwayat: Muslim

Tuesday, August 12, 2008

Hadis 14


"Al-Quran adalah pemberi syafaat, hujah yang benar. Barangsiapa yang menjadikan Al-Quran sebagtai anutannya, maka ia akan menuntutnya ke Syurga, dan barangsiapa berpaling daripadanya, maka ia akan mengiringinya ke Neraka"