---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Tuesday, December 28, 2010

Ikan Bakar Adnan Hasan


Sesiapa yang berkunjung ke Pulau Mutiara (Pulau Pinang), eloklah luangkan masa ke Kampong Teluk Tempoyak, di Batu Maung, Pulau Pinang. Bolehlah nikmati ikan bakar fresh seperti Siakap, Jenahak, Merah, Pari...isyhh..macam-macam lagilah..... memang betul-betul di jeti nelayan, Batu Maung.

Singgahlah di gerai Adnan Hasan, pakar ikan bakar...bermula jam 6 petang hingga 11:30 malam, Para pengunjung mula tiba jam 5:00 petang lagi untuk mengambil tempat meletak kenderaan, melihat gelagat nelayan yang balik dari menangkap ikan, melihat matahari terbenam dengan pemandangan yang indah.

Sungguh ramai pengunjung yang datang, apatah lagi kalau hari Sabtu dan Ahad, rata-rata adalah dari luar Pulau Pinang. Udang kertas sebesar ibu jari, lebih kurang 6 inci panjang, RM60.00 sekilo, bila dah bakar tu, mak aiiii....cicah pulak sos cuka bawang tu.... mmmmmm..kecor liur yobbbb!!!!!

Jomlah..... memang sedap dimakan kalau ramai-ramai kesana.... mintak nasi putih lauk tomyam ke, ngan sayur sikit..lain-lain tu ratah ikan dan udang lah.... kao-kao oooooo...


Saturday, December 11, 2010

Penghijrahan Tn Hj Awang Selamat

Alhamdulillah. Sempena Maal Hijrah 1432H, salah seorang ahli qariah kita telah memulakan penghijrahan baru dari berniaga secala kecil-kecilan kepada membuka restoran sendiri. Impian yang telah lama diimpikan itu menjadi kenyataan, apabila beliau sanggup menyewa sebuah kedai di Taman Bukit Indah dihadapan Balai Polis, Taman Bukit Indah, Ampang.

Tanpa timbang-timbang lagi, terus bulatkan hati, Tn Hj Awang bertekad untuk pergi lebih jauh bagi merialisasikan impian menjadi kenyataan.

Tn Hj Awang Selamat atau lebih mesra dikenali sebagai Hj Mat, telah mengadakan Majlis Doa Selamat sempena pembukaan restoran barunya. Mengikut beliau, perniagaan akan bermula awal pagi hingga malam dengan menyediakan juadah Nasi Campur dan yang tidak asing lagi Yong Tow Foo.

Majlis doa selamat telah dimulakan pada jam 11:45 pagi diketuai oleh Imam Tn Hj Radzuan dengan dihadiri oleh para ahli qariah Surau At-Tarbiyyah. Majlis berakhir jam 12:30 tghari dengan dihidangkan nasi campur masakan ala kampung. Itu kira "promotion" lah tu....

Kita doakan semoga Tn Hj Awang dan keluarga memperolehi kejayaan dalam bidang perniagaan ini yang telah menyahut cabaran agar berhijrah dari satu tahap ke tahap yang lebih baik. Insyallah.

Antara gambar yang sempat dirakam di restoran Tn Hj Awang:

Thursday, December 9, 2010

Soal selidik Program Kelas Al-Quran

Pihak Pengurusan surau sedang merangka satu program Kelas Membaca Al-Quran (Muqaddam) kepada anak-anak qairah Tmn Bukit Indah, dari umur 5 tahun keatas. Kelas ini akan diurustadbir oleh pihak Surau At-Tarbiyyah dengan bantuan Guru Al-Quran.

Oleh yang demikian, satu borang soal selidik telah diedarkan untuk ahli qariah semua bagi membuat bancian mengenai sambutan ibubapa dan anak-anak mengenai kelas yang akan diperkenalkan nanti.

Jika sambutan adalah menggalakkan, insyallah kelas akan dimulakan pada awal tahun hadapan, 2011. Semoga ahli qariah semua menggunakan peluang ini untuk bersama-sama mempertingkatkan mutu bacaan Al-Quran anak-anak kita. Harap maklum.

Monday, December 6, 2010

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1432H

Pihak Pengurusan Surau At-Tarbiyyah mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah kepada semua muslimin dan muslimat semoga doa akhir tahun dan awal tahun yang kita sama-sama aminkan dapat kita usahakan dan bukan setakat berdoa tanpa usaha.

Semoga Allah membuka hati kita untuk melakukan perubahan dari yang jelek kepada yang baik dan yang baik kepada yang lebih baik. Selamat Menyambut Maal Hirah.

Sunday, December 5, 2010

Selamat Pengantin Baru YM Raja Nazri dan Dayang Aimi Shahira

Selamat Pengantin Baru kepada YM Raja Nazri b Raja Aziz dan pasangannya Dayang Aimi Shahira binti Mustapha Kamal yang telah selamat diijabqabulkan di Masjid Bukit Indah pagi tadi Ahad, 5hb Dis 2010.

Majlis meraikan pengantin telah diadakan di kediaman YM Hj Raja Aziz di No:68, Jln Bukit Indah 1/9, Tmn Bukit Indah tepat jam 12:00 tgh. Kedua-dua mempelai turut tiba jam 12:00 tgh 2 jam lebih awal dari yang dijadualkan.

Sanak saudara dan sahabat handai memenuhi khemah jamuan yang telah dihidangkan dengan sajian dari Faris Catering. Untuk makluman, pengantin perempuan Dayang Aimi Shahira adalah anak kepada pelakon terkenal Sdra Mustapha Kamal.

Majlis berakhir tepat jam 4 ptg. Kita doakan semoga kedua-dua mempelai dapat hidup dengan aman damai, bahagia keakhir hayat, dikurnai zuriat yang soleh dan solehah dan sentiasa mentaati perintah Allah snw.

Kepada YM Hj Raja Aziz dan isteri Hjh Haznah, Selamat menerima menantu semoga berbahagia disamping anak dan cucu.

YM Hj Raja Aziz juga turut mengucapkan jutaan terima kasih atas kerjasama ahli qariah yang turut membantu dalam menjayakan majlis tersebut. Antara gambar yang sempat dirakam:


Saturday, December 4, 2010

Walimatulurus Mohd Fakhrurozi & Masni

Alhamdulilah, dengan limpah dan rahmatNya, Majlis Walimatulurus Tn Hj Ghazali bin Omar bagi meraikan perkahwinan anakandanya Mohd Fakhrurozi bin Mohd Nor dan pasangannya Masni binti Abdullah Ashaari telah selamat diadakan pada hari ini 4hb Dis 2010 bersamaan 27 Zulhijjah 1431H.

Majlis dimulakan dengan bacaan tahlil dan doa selamat tepat jam 11:30 pagi di kediaman beliau di 42, Jln Bukit Indah 1/12, Tmn Bkt Indah. Majlis tahlil dan doa tersebut telah diketuai oleh oleh Imam Surau At-Tarbiyyah, Lt Kol Hj Amran.

Para tetamu mula tiba tepat jam 12:00 tengahari dan telah disajikan dengan sajian dari Faris Catering. Pasangan pengantin diarak masuk pada jam 12:50 tengahari diiringi paluan kompang. Kedua-dua pasangan turut diiringi oleh sanak keluarga kedua-dua belah pihak.

Seperti biasa, penyambut tetamu adalah terdiri daripada ahli-ahli qariah secara gotong royong. Itulah akrabnya persahabatan yang terjalin antara jemaah di Taman Bukit Indah. Semoga Allah memberikan hidayah dan rahmatNya ke atas kedua-dua mempelai disamping dikurniakan zuriat yang soleh, hidup bahagia hingga ke akhir hayat dan saling memahami dalam menjalani kehidupan berumah tangga.

Majlis berakhir jam 4:00 petang. Dengan rasa rendah diri, Tn Hj Ghazali turut menyampaikan ucapan terima kasih tak terhingga kepada semua ahli qariah yang turut sama mengembelingkan tenaga bagi menjayakan majlis perkahwinan anakanda beliau.

Semoga Allah jua yang dapat membalasnya. Wassalam.

Antara gambar yang sempat dirakam:

Thursday, December 2, 2010

Mesyuarat Walimatulurus

Malam tadi satu mesyuarat ringkas telah diadakan di rumah Tn Hj Ghazali, sempena perkahwinan anakandanya pada hari Sabtu, 4hb Dis 2010. Keputusan sebulat suara telah pun dibuat bagi menjamin majlis berjalan lancar.

Majlis doa selamat akan diadakan pada jam 11:30 pagi dan aturcara meraikan jemputan adalah jam 12:00 tengahari. Seperti biasa ahli qariah mempunyai tugas masing-masing. Semua jemaah dijemput hadir.

Wednesday, November 17, 2010

Sambutan Idil-Adha dan Korban

Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Walillah hilham.

Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke 10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhijjah setiap tahun.

Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalendar Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri. Hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi memberi peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.


Hadis-hadis Rasulullah saw:

  • Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Anas r.a, yang bermaksud: "Rasulullah SAW datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah SAW bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidilfitri dan Aidiladha." (Diriwayatkan Imam Abu Daud dan an-Nasai daripada Anas)
  • Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)
  • Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."
  • Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a: Diriwayatkan daripada Ibnu Juraij katanya: Aku telah diberitahu oleh Ata' daripada Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a kedua-duanya berkata: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri) dan sembahyang Hari Raya Korban (Aidiladha). Selepas beberapa ketika aku bertanya Ata' tentang perkara tersebut: Lantas dia menjawab dengan berkata: Aku telah diberitahu oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a bahawa: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri), baik ketika imam keluar atau sesudahnya. Juga tiada iqamat atau apa-apa pun.

Hari ini 17hb Nov 2010 bersamaan 10 Zulhijjah 1431H, Surau At-Tarbiyyah juga tidak ketinggalan mengadakan Solat Sunat Idil-Adha dan menjalankan ibadah korban seperti yang dituntut.

2 ekor lembu (14 bahagian) dan 4 ekor kambing (Sumbangan CELCOM) telah ditumbangkan. 6 bahagian lembu lagi disalurkan kepada penduduk Kemboja melalui Al-Ameen Serve Holding.

Majlis Solat Sunat Idil-Adha bermula jam 8:15 pagi diimamkan oleh Ust Syukri Hj Salleh. Khutbah Idil-Adha yang dibacakan oleh imam juga banyak berkisar mengenai sejarah dan tuntutan korban dalam Islam.

Tepat jam 9.00 pagi, acara korban telah dimulakan diketuai oleh Tn Hj Fadzil b Hj Bidin. 4 ekor kambing sumbangan CELCOM telah ditumbangkan dan dilapah beramai-ramai oleh para jemaah secara gotong-royong. Berkat kerjasama dan ukhwah sesama jemaah, semua yang berat menjadi ringan, semua yang susah menjadi senang, dalam 30 minit, semua kambing telah siap dilapah.

Tepat jam 9.30 pagi lembu korban yang ditunggu sejak semalam telah pun tiba diperkarangan surau. Pihak Gembala Resources memohon maaf atas kelewatan menghantar lembu seperti yang dijadualkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Orang yang paling lega dengan ketibaan 2 ekor lembu korban itu adalah Setiausaha kita. Sejak petang semalam para jemaah dan AJK menunggu ketibaan 2 ekor lembu dari Meru, Klang ini. Setiausaha yang telah diamanahkan untuk berunding dengan Gembala Resources nampak tidak senang duduk sehingga tidak dapat melelapkan mata semalaman kerana menunggu 2 ekor lembu yang tak kunjung tiba.

Alhamdulillah, berkat doa semua, akhirnya 2 ekor lembu korban telah pun tiba dan anggaplah semua itu adalah dugaan Allah swt. Bolehlah setiausaha senyum sikit!!!!!!!!

Lembu pertama yang diturunkan dari lori nampak begitu liar dan bengis, maklumlah seharian terkurung dalam lori. Sebaik sahaja turun dari lori, lembu tersebut mula mengamuk dan tali yang mengikat lehernya telah pun putus, apa lagi semua jemaah mula mengambil tempat berlindung.

Setelah bertarung hampir 30 minit, akhirnya lembu tersebut telah selamat ditumbangkan disembelih oleh Tn Hj Fadzil kita dangan bantuan ahli jemaah lain. Alhamdulillah. Lembu terakhir siap disembelih lebih kurang jam 10.30 pagi.

Para jemaah bertungkus lumus melapah, memotong daging untuk ditimbang dan diagihkan kepada para jemaah, dan diasingkan sebahagiannya untuk dimasak. Tn Hj Salleh telah ditugaskan untuk memasak nasi putih, sup tulang lembu, daging lembu goreng, manakala Saudara Ariff pula ditugaskan untuk memasak gulai kambing ala Kandahar, Afghanistan.

Tepat jam 12.30 tengahari, kerja-kerja memasak telah pun selesai dan selepas solat zohor secara berjemaah, semua jemaah dihidangkan dengan masakan panas daging korban. Mmmmm.... seronok makan beramai-ramai ni.... Alhamdulillah...

Majlis berakhir jam 3.30 petang apabila kerja-kerja pembersihan selesai. Pihak Pengurusan Surau At-Tarbiyyah mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua ahli jemaah yang turut serta memberi tenaga bagi menjayakan ibadah korban kali ini. Terima kasih juga kepada semua peserta korban yang terlibat.

Terima kasih juga kepada CELCOM atas sumbangan 4 ekor kambing bagi tujuan korban.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar. Walilla-hilham.

Antara gambar-gambar menarik sepanjang ibadah korban:

Ehhh!!! Ni bukan Al-Qaeda.... jangan salah faham pulak... Al-Qaeda tak main baldi tau... hehehe.. Ni Tn Hj Fadzil, penyembelih utama korban... awat Hj.. penat ke dok risau lembu liar tu...