---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Saturday, July 23, 2011

Gotong Royong Sambutan Ramadhan lancar

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, Majlis Gotong Royong Surau At-Tarbiyyah yang dijadualkan hari ini telah dijalankan dengan lancar sekali. Ramai ahli jemaah yang hadir seawal jam 8 pagi lagi. Beberapa keping foto telah berjaya dirakamkan sekitar gotong royong pagi tadi.

Tn Hj Jabbar, Tn Hj Rasali dan Tn Hj Rahim sedang sibuk menyusun Surah Yassin

Sdra Aziz dan Tn Hj Tahayat bertukar bidang "wireman" lah pulak.... pandai ke tu?

Semua jemaah begitu sibuk dengan kerja masing-masing

Gril ni pun kena bersihkan... banyak sangat sawang ni....

Yang ni susah sikit ni... kerja dia asyik memanjat je.. nak jadi Spiderman tak dapat, jadi "Ceiling Man" pun ok jugaklah.... Bendahari kita Sdra Hamzah... sedang memantau jemaah buat kerja ke tidur!!!!

Tn Hj Kamal sedang membersihkan tikar-tikar dengan menggunakan "waterjet"

Kipas ni pun bukan main berhabuk lagi...

Ni Tn Hj Bahadum kita... jadi mandur kejap ni... sedang memberi arahan kepada Tn Hj Kamal...hehehee

Friday, July 22, 2011

Hadis Rasulullah SAW

Rasulullah SAW bersabda : "Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati. Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga."

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata, "Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih."

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah SAW bersabda : "Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat."

Wednesday, July 20, 2011

Rukun Solat

Berikut adalah panduan ringkas berbentuk grafik bagi memudahkan kita memahami rukun-rukun solat. Semoga menjadi panduan untuk kita semua dan anak-anak.

Gotong Royong Sambutan Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t. Sempena Ramadhan Al-Mubaraq yang akan tiba beberapa hari lagi, satu majlis gotong royong membersihkan surau akan diadakan di Surau At-Tarbiyyah pada hari Sabtu dan Ahad 23-24hb Julai 2011 jam 9 pagi. Semua jemaah yang berkelapangan adalah dijemput.

Adalah amat dihargai jika peserta dapat membawa serba sedikit peralatan bagi melancarkan kerja-kerja gotong rotong nanti. Harap maklum.