---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Saturday, July 14, 2012

Bagaimana mudahnya Myvi boleh jadi mangsa

 
Salam Sejahtera kepada semua ahli qariah dan juga pembaca blog yang setia. Akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan beberapa insiden kecurian kereta khususnya Perodua Myvi dan Viva. Kecurian ini dilakukan sebegitu licik tanpa diketahui oleh tuan punya kereta atau pun jiran tetangga, walhal kereta tersebut diletakkan betul-betul di halaman rumah.

Khusus untuk pemilik Myvi dan Viva, perasan tak bahawa jika kita membuka atau mengunci kereta menggunakan remote, kereta tersebut tidak mengeluarkan bunyi, hanya lampu signal yang berkelip, sekali bererti kunci dan 2 kali maknanya buka. Dan jika butang merah ditekan pada remote atau ada pintu yang tidak rapat ketika dikunci menggunakan remote, maka alarm atau penggera akan berbunyi. Tahukah anda bagaimana bunyinya? Sudah tentu Perodua direka menggunakan hon sebagai alat penggera dan hon tersebut pula dipasang di belakang bumper depan kereta dan boleh dicapai melalui tangan kita dari bawah bumper.

Oleh itu, modus operandi PENYANGAK atau pencuri ni sebagai langkah pertama ialah mencabut wayar pada hon tersebut, maka sudah tentu alarm tidak akan berbunyi jika pintu dibuka. Oleh itu PENYANGAK akan bermaharaja lela mengambil masa selama mana mungkin untuk cuba menghidupkan injin dengan memotong kunci utama. Operasi biasanya dilakukan antara jam 3- 4 pagi bila mana kita semua sedang nyenyak tidur dan dibuai mimpi.

Sebatang besi akan dimasukkan melalui bahagian atas pintu, iaitu 3 - 4 inci jaraknya dari bahagian atas cermin hadapan. Getah antara pintu dan body kereta akan ditarik keluar menggunakan cangkuk besi, maka akan terdapat ruang antara pintu dan body kereta. Ketika inilah sebatang besi yang panjang akan dimasukkan dan menolak kekunci pintu dari dalam. Pintu dengan senang dibuka tanpa diganggu oleh alat penggera yang bergantung penuh kepada hon.

Sebagai langkah berjaga-jaga, pemilik Perodua dinasihatkan untuk memasang hon tambahan atau ganti saja dengan hon lain (Air-horn/BM horn) dan pasangkan pada bahagian dalam injin atau tempat yang sukar dicapai oleh tangan. Insyallah, alat penggera masih boleh berfungsi. Namun begitu kerja ini agak menyusahkan kita kerana mekanik terpaksa membuka bumper hadapan untuk membuat ubahsuai disamping berbelanja seratus-dua.

Setelah usaha dibuat, maka kita berserahlah pula kepada Allah SWT. Kepada Dia lah kita berserah dan berdoa agar semuanya selamat dan dalam penjagaannya. Wallahuwaklam.


Tn Hj Hamzah di Wad 420, Ampang Puteri

Assalamualaikum w.b.t. Adalah dengan dukacitanya, Bendahari kita, Tn Hj Hamzah telah disahkan menghidap Demam Denggi dan telah ditahan di wad 420, Hospital Ampang Puteri, jam 12:00 tgh tadi. Insyallah, marilah kita sama-sama berdoa agar beliau segera sembuh. Amin!!!