---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Wednesday, July 8, 2009

Gunakan perkataan SALAM

Ilmu utk dikongsi bersama :Radio Ikim (91.50 fm), Ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulullah s.a.w. Antaranya tentang bab memberi salam. Baginda memberi salam dgn lafaz “assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg penuh “waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh”
Beri salam - assalamualaikum”
Jawab salam - “waalaikumussalam warahmatulallah hiwabarakatuh”

Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklahkita berkata “Kirim salam assalamualaikum pada HJ ZUL ye” contoh lerr.. Bukannya : “Kirim salam kat HJ ZUL ye” . Dan bukannya ” Kirim salam maut” statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!Ingat kawanku..

Semoga ada manfaat.
“Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot”
Maksud singkatan ” A’kum”Assalamu’alaikum
Untuk renungan bersama : Janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “Salam” iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A’kum dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM’ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG’ dalam Bahasa Ibrani.
Ia singkatan daripada perkataan ‘AvdeKokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT’. Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum”, kita ingatkan dia guna “Salam” kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya.

JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN ,FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

Tuesday, July 7, 2009

Allah mencipta matahari

ALLAH berfirman yang bermaksud,'' Dan ALLAH menciptakan padanya bulan sebagai cahaya dan menjadikan matahari sebagai pelita" ( Nuh:17) ALLAH menciptakan ini untuk kepentingan manusia, namun hanya ALLAH yang mengetahui segala ragam dah hakikatnya. Kita dapat menikmati indahnya suasana ketika matahari mulai terbit dan tenggelam.

Dari terang menjadi gelap. Di siang hari manusia bertebaran dimuka bumi ini dengan aktiviti masing-masing. Dan di waktu malam dapat merasakan ketenangan dan kesunyian untuk berehat merasakan ketenangan dan dapat mengembalikan kekuatan fizikal setelah letih beraktiviti dalam satu hari mencari dan mendapatkan apa yang di perlukan.


Matahari akan sentiasa berfungsi dan memberikan manfaat pada makhluk di dunia ini. Terbit tenggelam silih berganti, akibat putaran matahari dalam rangka memberikan kemaslahatan pada alam.


Fenomena tersebut telah di terangkan oleh ALLAH S.A.W dalam firman yang bermaksud;" Katakanlah, terangkanlah kepadaku jika ALLAH menjadikan untukmu malam itu terus menerus sampai hari kiamat, siapakahTuhan selain ALLAh yang akan mendatangkan sinar terang kepadamu. Oleh itu, apakah kamu tidak mendengar?".( Al-Qashash;71)


Perhatikan bagaimana ALLAH mengatur terbit matahari bagi kepentingan alam dan jarak waktu yang terjadi antara siang dan malam. Dan ALLAH jadikan gerhana matahari ada hikmahnya. Kita sebagai manusia menikmati ciptaan ALLAH yang tiada tandingnya untuk merenung kerana setiap yang ALLAH cipta dan kejadian-kejadian yangberlaku ada tersembunyi sesuatu dan ada yang tak tercapai oleh akal-akal manusia untuk menghuraikan secara terperinci.


Tiada yang kekal melainkan ALLAH, Hanya amal kita yang baik akan berkekalan hingga ke akhirat nanti. Ada mata lihatlah keagungan ciptaanNya, ada hati nilailah kenikmatanNya.