---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Saturday, April 9, 2011

Pedoman Hidup

Kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak lima kali :
  1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
  2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
  3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
  4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Basmallah sebagai penawar.
  5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah",supaya kamu dapat jawaban kepadanya
Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya :
  1. Dunia itu racun, zuhud itu obatnya.
  2. Harta itu racun, zakat itu obatnya.
  3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu obatnya.
  4. Seluruh umur itu racun, taat itu obatnya.
  5. Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu obatnya.
Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
" Ada 4 di pandang sebagai ibu ", yaitu :
  1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
  2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
  3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
  4. Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.
Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan Kesabaran. Beberapa kata renungan dari Qur'an bagi orang yang tidak melakukan sholat:
  • Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
  • Dzuhur : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
  • Ashar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
  • Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
  • Isya' : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

Lagi kejadian mencuri

Kejadian mencuri menjadi-jadi... apa nak jadi dengan taman kita ni.. terbaru adalah sebuah kenderaan ahli qariah surau kita, rumah pun depan surau... kereta Viva telah dicuri keempat-empat tayar beralaskan batu-bata....

Dengar khabar cakap-cakap kedai kopi , semua kerja ni adalah kerja-kerja buak-budak sekolah tamat SPM... entah betul entah tidak.... tapi itulah yang digambarkan oleh orang ramai. Mereka ni sudah tentunya kerja berkumpulan menaiki kereta Waja dan Iswara.

Dosa dan neraka tidak ada bagi mereka, perasaan ibubapa yang melahirkan mereka, dihina dan disumpah seranah oleh masyarakat... mereka tidak kisah... entah apa bentuk kepuasan hidup yang mereka cari....

Sama-samalah kita mengawasi anak-anak kita, agar tidak terpengaruh dengan kegiatan tidak bermoral ini...

Monday, April 4, 2011

Awasi Rumah Anda

Assalamualaikum wbt.

Sejak akhir-akhir ini kejadian mencuri menjadi-jadi di Taman Bukit Indah , Ampang. Ada kejadian mencuri basikal dan motorsikal yang diletak di dalam kawasan rumah dengan pagar berkunci. Ada juga kejadian mencuri tayar kenderaan yang diletak di luar halaman rumah.

Menurut aduan yang diperolehi, semua kejadian adalah berlaku ketika Maghrib, Isyak dan Subuh dan juga ketika hujan lebat. Ketika inilah, kebanyakan dari kita ke surau atau masjid menunaikan solat secara berjemaah.

Ketika kita sibuk beginilah, pencuri mengambil kesempatan atas kelekaan kita. Taktik terbaru dan canggih juga turut dipraktikkan oleh pencuri dengan memasang "SPY" atau "informer". Contohnya, apabila kita sekeluarga keluar dari rumah menaiki kereta, dengan lampu garaj terpasang, pintu pagar terkunci rapi (Pagar Remote), dalam masa 2 atau 3 minit selepas itu, seseorang akan datang ke rumah kita dengan menekan loceng.

Jika tiada sambutan dari dalam rumah, bermakna rumah kita memang kosong atau semua telah keluar menaiki kereta sebentar tadi. Pencuri ini menaiki kereta Waja dan akan meletakkan kenderaan betul-betul dihadapan rumah anda. Pencuri akan cuba merosakkan butang kekunci pada pagar automatik pada sebelah bawah. Hanya itu sahaja kunci yang ada untuk pagar automatik.

Apabila pagar berjaya dibuka, pencuri akan masukkan kereta Waja tadi ke dalam garaj rumah anda bagi menghalang pandangan awam terhadap kerja-kerja pecah pintu rumah. Ini diakui sendiri oleh mangsa kejadian di Fasa 2 dan 3, Tmn Bukit Indah.

Blogger sempat mengunjungi "Locksmith" Tmn Kosas, dan beliau sempat menunjukkan bagaimana kunci-kunci yang dipasang pada grill pintu hadapan dibuka dengan senangnya. Kunci-kunci yang berjenama S**** yang dulunya diakui gagah perkasa pun berjaya dipotong menggunakan pemotong besi.

Kunci yang tahan lasak pula dengan harga mencecah RM60 pula memang berbaloi kerana mereka gagal memotong kunci tersebut tetapi apabila mereka menggunakan jek kereta, lubang untuk mangga yang dipateri pada grill pulak yang patah, apa lagi, berpesta sakanlah mereka.

Pakar kunci telah menyarankan agar kita memasang "clamp" untuk grill rumah bagi mengelakkan lubang untuk mangga yang ada pada grill dipatahkan. Harga dalam lingkungan RM25 sahaja. Mungkin dengan memasang "clamp" nampak lebih selamat sedikit. Wallahuwaklam.

Oleh itu, berhati-hatilah sebelum meninggalkan rumah atau sebelum tidur. Pastikan rumah kita selamat dan kunci yang terbaik dipasang. Bukanlah rumah kita banyak harta tetapi keselamatan isteri dan anak-anak adalah tanggungjawab kita.

Semoga Allah lindungi keluarga, kenderaan, rumah dan harta benda kita. Terangilah rumah kita dengan bacaan Al-Quran, insyallah rumah kita dilindungi Allah SWT. Insyallah.