---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Friday, August 28, 2009

Emel Palsu Ust Dato' Ismail Kamus

Assalamualaikum w.b.t.
Mulai malam tadi telefon bimbit tidak henti-henti menerima SMS palsu berkenaan dengan pemergian Ust Dato' Ismail Kamus di Mekah. Mungkin ada yang mengambil kesempatan tertentu. Sehingga pagi ini, masih lagi menerima SMS tersebut. Harap maklum.
Al-Fatihah ke atas Allahyarham Dr Ismail Salleh yang telah pergi menemui Ilahi semalam di Singapura.
Selamat Menjalani Ibadah Puasa bersungguh-sungguh. Penggal pertama adalah Rahmah. Sama-samalah kita mengambil peluang terbuka yang Allah sediakan untuk hambaNya yang ingin beribadah.
Wallahuwaklam.

Thursday, August 27, 2009

Perutusan Pengerusi Surau At-Tarbiyyah

Assalamu’alaikum Wr. Wb.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat, tabi’in, tabi’ tabi’in. Kita masih berada difasa pertama ramadhan, sepertimana Nabi sebut, awal ramadhan adalah Rahmah. Allah yang segala sifat terpuji bagiNya, menyediakan kita ruang dimana pintu rahmah dibuka seluas-luasnya. Sehingga pahala amalan dilipat ganda sepanjang ramadhan. Berbahagialah umatNya yang mempergunakan ruang masa, disebalik kesibukan urusan duniawi.


Dalam kesempatan ramadhan tahun ini, pihak pengurusan surau sedang merangka satu projek baru, iaitu membina sebuah bangunan yang dipanggil Madrasah At-Tarbiyyah. Ianya sebuah bangunan dua tingkat, dibina diatas tapak kawasan memasak yang sedia ada. Tingkat satu merupakan sebuah bangunan untuk dijadikan kelas pengajian, dilengkapi dengan kemudahan kerusi, system PA dan penghawa dingin untuk pembelajaran yang lebih efektif. Manakala tingkat bawah, adalah kawasan kosong untuk kegunaan persediaan memasak, cabinet dapur dan ruang pelbagai guna.







Pihak pengurusan sedang menyiapkan pelan kejuruteraan untuk tujuan "submission" ke MPAJ dan diharapkan projek ini akan “kick off” pada akhir tahun ini atau awal tahun depan. Kos pembinaan madrasah ini dijangka menelan belanja sebanyak RM70,000.00.

InsyaAllah pihak pentadbiran surau akan melancarkan kutipan dana dalam masa yang terdekat ini. Semoga perancangan ini berjalan lancar dan mendapat keberkatan dari Allah SWT, InsyaAllah.

Terima Kasih.

Pengerusi,
Surau At-Tarbiyyah
Tn Syed Salim Abu Bakar.

Tuesday, August 25, 2009

Tadarus Al-Quran "Satu Tuntutan"

Tn Pengerusi dengan penuh khusyuk mendengar bacaan dari Tn Hj Rezza.. Alhamdulillah
Tn Hj Rasali... ni baca ke tidur.... nampak macam lelap je.. Dok baca tafsir tu...

Ehh... Nampak macam Pak Ya je... Sah lah tu.. Pak Ya masih sempat datang bertadarus selesai bertugas di Masjid Bukit Indah...
Alhamdulillah.. ramai ahli qariah bertadarus... Ini yang best ni...
Mmmm.. Dahaga sungguh Pak Ya.. nasib baik surau sediakan air mineral... Anak-anak pun ada kat belakang tu...
Ini kumpulan Hj Rahim, Bahari dan Abu... mmmm..rasanya kurang sorang lagi..Tn Hj Jabbar..

Yang ni tak payah nak diperkenalkan lagi.. Tiap tahun inilah kerja dia.. Tadarus sampai SYAHID!!!! Kalau tak dikejutkan sampai subuh ler kat situ... Balik ler.. orang dah berdoa dah tu... Tapi sempat lagi menyongeh tu hah... Isyh!!!!

Sunday, August 23, 2009

Ahlan ya-Ramadhan

Kami semua Ahli Jawatankuasa Surau At-Tarbiyyah mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua ahli qariah Taman Bukit Indah, Ampang dan seluruh umat Islam umumnya. Semoga kedatangan Ramadhan kali ni dapat kita memanafaatkan seluruhnya ganjaran dan rahmat Allah.
Hari ini adalah hari ke-2 Ramadhan, dan kita telah lihat surau kita penuh dengan ahli qariah untuk bersama-sama Solat Tarawih, dan juga mengambil bahagian dalam Tadarus Al-Quran. Kursus atau Kelas Al-Quran yang dijalankan 4 bulan lalu telah membuahkan hasilnya dimana kebanyakan ahli yang mengambil bahagian dalam kelas tersebut turut menyertai Tadarus Al-Quran. Alhamdulillah.
Selamat Berpuasa!!!