---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 semoga kita sentiasa mendapat keberkatan Allah.

Wednesday, December 18, 2013

Firman Allah SWT Terhadap Orang Yang Memperbanyakkan Solat Sunat

Allah SWT berfirman (dalam hadith qudsi), "Sesiapa yang memusuhi wali-waliKu maka Aku akan isytiharkan perang terhadapnya. Tiada seorang pun dapat menghampiri Aku kecuali dengan apa yang Aku telah fardukan kepadanya. (Yakni, penghampiran kepada Allah SWT paling banyak dapat dihasilkan dengan menunaikan segala amalan yang fardu).

Dengan perantaraan amalan sunat seseorang hamba itu akan berterusan dapat menghampiriKu sehingga Aku menjadikan kekasihKu. Kemudian Aku akan menjadi telinganya yang dia mendengar dengan telinga itu.

Aku akan menjadi matanya yang dia melihat dengan mata itu. Aku akan menjadi tangannya yang dia memegang dengan tangan itu. Aku akan menjadi kakinya yang dia berjalan dengan kaki itu. Sekiranya dia meminta sesuatu daripadaKu pasti Aku tunaikan dan sekiranya dia meminta perlindungan daripadaKu terhadap sesuatu, pasti Aku akan melindunginya." [Jam'ul-Fawaid].

Keterangan:
Maksud 'menjadikan mata dan telinga......' ialah penglihatan, pendengaran dan pergerakannya akan mengikut kesukaan Allah SWT dan tidak ada satu perkara pun yang akan berlaku bertentangan dengan keredaan Allah SWT.

Alangkah bertuahnya mereka yang mendapat taufik untuk memperbanyakkan amalan sunat setelah menunaikan amalan fardu dan seterusnya mendapat kelebihan ini. Semoga Allah SWT dengan limpahanNya mengurniakan kelebihan in ikepada saya dan semua rakan saya.

No comments:

Post a Comment