---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Friday, August 25, 2023

Tugas kita di mukabumi ini

Allah SWT memerintah manusia untuk menyembah-Nya dan dilantik pula manusia sebagai khalifah di muka bumi. Dua tugas utama manusia iaitu BERIBADAH dan MENGIMARAH/MENTADBIR/MEMIMPIN. Amanah ini jika terlaksana baik akan mampu mensejahterakan makhluk dan membawa mereka mencintai pencipta, Allah Rabbul Jalil, tersebarnya dakwah, seterusnya beroleh Rahmat daripada-Nya yang maha luas.

Firman Allah SWT:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

"Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan."
(Surah Al-a’raf: 96)

Kita semua adalah pemimpin dan pendakwah sama ada terhadap rakyat, keluarga, isteri, anak-anak, orang bawahan/atasan dan seluruh manusia. Dakwah pula perlu disampaikan dengan penuh hikmah dan pengajaran, bukan dengan cacian, hinaan, merendah, tuduhan dan segala cara yang mazhmumah (tercela).

ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَـٰدِلۡهُم بِٱلَّتِی هِیَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِینَ

“Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”
(Surah An-Nahl: 125)

Usaha sebaik dan semampu kita untuk menjadi pendakwah yang baik, berilmu, berhikmah, amanah dan ikhlas kerana-Nya.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

*Kredit: kapsul_tazkirah
~~~~~
“* Ya Allah, Sesungguhnya kami memohon kepada Engkau petunjuk, taqwa, kehormatan, kekayaan. Ya Allah, perelokkanlah segala urusan kami dan jauhkanlah kami daripada keburukan dunia dan azab api neraka. Ya Allah, jadikanlah kami daripada kalangan orang-orang yang bertaqwa sentiasa dan selama-lamanya Insya-Allah.”*

"Ya Allah, tolonglah kami agar selalu berzikir mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan memperbaiki ibadah kepada-Mu. Aamiin."

‎اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى
‎وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى

"Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu petunjuk, ketakwaan, al-iffah (terhindar daripada perbuatan yang tidak baik) dan al-ghina (kecukupan serta tidak meminta-minta). Aamiin.'

No comments:

Post a Comment