---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Tuesday, September 2, 2008

Memori 1 Ramadhan di At-Tarbiyyah

Ramadhan telah tiba!! Bulan yang mulia, bulan yang penuh keampunan dan rahmat. Seperti biasa, surau dan masjid menjadi tumpuan muslimin dan muslimat mengerjakan solat tarawih. Tidak ketinggalan juga Surau At-Tarbiyyah. 2 minggu berturut-turut sesi gotong royong diadakan bagi membersih dan mencantikkan surau bagi menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubaraq. Lampu neon dipasang sekeliling surau mengindahkan lagi suasana malam Ramadhan.

Pengerusi, Ir Tn Hj Syed Salim mengambil masa 5 minit bagi menyampaikan taklimat ringkas aktiviti surau kepada ahli jemaah. Menurut beliau, pihak surau telah membelanjakan lebih kurang RM40,000 bagi menaiktaraf kemudahan surau seperti penambahan penghawa dingin, penukaran karpet baru, dinding surau dicat baru, langsir tabir muslimah juga berwajah baru, atap yang usang ditukar, sistem pembesar suara dibaikpulih, kabinet quran dan kitab dibuat baru dengan sinaran lampu dalam yang indah dan persekitaran yang bersih.

Pengerusi dengan sinis menunjukkan almari kiri yang masih kosong, mengalu-alukan para jemaah yang ingin menginfaqkan kitab Al-Quran atau apa sahaja bahan bacaan. Seperti biasa tarawih akan dibuat sebanyak 8 rakaat sahaja dikuti dengan 3 rakaat 2 salam sembahyang witir. Selesai solat witir, tahlil arwah akan diadakan setiap malam dan para jemaah boleh memberikan nama-nama arwah kepada bendahari melalui borang yang diedarkan.

Sambutan para jemaah amat menggalakkan dan memenuhi
semua saf, lebih-lebih lagi dengan suasana sejuk belaian
penghawa dingin yang baru.

Bab ni memang tak boleh tinggal. Para jemaah bersama Pengerusi dan AJK sedang menikmati jamuan "more". Malam pertama "more" para jemaah dihidangkan roti canai sahaja.... kata bendahari "Malam pertama tak payah berat-berat...". Bab ni memang bendahari guna kuasa veto.


Setelah selesai jamuan "more", aktiviti tadarus Quran diteruskan dengan 3-4 orang satu kumpulan. Anak-anak juga tidak ketinggalan mempertingkatkan mutu bacaan Al-Quran. Semoga Ramadhan tahun ini, digunakan sebaiknya oleh para jemaah dengan mempertingkatkan amal ibadah dan amal jariah.
Selawat dan salam ke atas Junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment