---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Monday, September 22, 2008

Ganjaran yang menanti

Janji Allah kepada mereka yang berpuasa semata-mata keranaNya:

1. Membuka pintu ganjaran
Sabda Rasulullah s.a.w:"semua amalan anak Adam digandakan pahalanya; setiap satu kebaikan akan menerima sepuluh kali ganda serupa dengannya, hingga tujuh ratus kali ganda, Allah berfirman mafhumNya: "Kecuali puasa, kerana ia untuk Aku dan Aku yang akan membalasnya, dia telah meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku". Hadis Riwayat: Al-Bukhari.

2. Dosa silam dihapuskan
Rasulullah s.a.w bersabda: "Dia yang berpuasa kerana iman dan mengharapkan pahala (daripada Allah) , dosa silamnya akan diampuni". Hadis Riwayat: Al-Bukhari dan Muslim.

3. Pintu Khas di Jannah
Sahl bin Saad berkata Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Pada Hari Pembalasan mereka yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut". Hadis Riwayat: Ibn Khuzaimah.

4. Perisai daripada api neraka
Rasulullah s.a. bersabda: "Puasa menjadi perisai dimana seseorang hamba itu dapat melindungi dirinya daripada api neraka". Hadis Riwayat: Ahmad

5. Mendapat Syafaat
Rasulullah s.a.w bersabda: "Pada Hari Pembalasan, Puasa akan berkata: "Ya Allah, aku telah mencegahnya daripada makanan dan syahwat, maka terimalah syafaatku untuknya". Hadis Riwayat: Ahmad, Al-Hakim dan Abu Nu'aim, Hassan.

6. Ganjaran memberi makan kepada mereka yang berpuasa
Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa yang memberi makanan kepada orang yang berpuasa untuk ia berbuka puasa, akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu, dengan tidak kurang sedikitpun daripada orang itu." Hadis Riwayat: Al-Tarmizi, Sahih al-Targhib.

No comments:

Post a Comment