---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Thursday, September 25, 2008

Majlis Khatam disempurnakan

Jazakallah!!! Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Ilahi, atas limpah kurniaNya dan izinNya, Majlis Khatam Al-Quran Tadarus Ramadhan 1429H berjalan dengan sempurna seperti yang dirancang.

Majlis bermula tepat jam 9.30 malam sesudah solat sunat Witir.
Ketika para jemaah mula mengambil tempat masing-masing, Tn Pengerusi, Ir Tuan Hj Syed Salim memulakan majlis dengan memulakan ucapan terima kasih atas kehadiran Y.Bhg Dato' Muhammad Nazir Merassalam, orang yang menjadi tulang belakang Surau At-Tarbiyyah. Seterusnya beliau memberi sedikit penerangan serta kaedah dan cara membaca Al-Quran.

Majlis Khatam dipimpin oleh Tn Hj Salleh yang terkenal dengan lenggok gaya taranumnya dari Surah Ad-Dhuha hinggalah Surah An-Nas dan doa pula dibaca oleh Imam Tn Hj Raduan. Ketika doa dibacakan, para jemaah agak sayu kerana majlis ini mengimbau kembali kenangan tahun-tahun yang lalu ketika Allahyarham Imam Hj Mohd Shariff Mohd Yusof masih ada, beliaulah orang yang paling sibuk dihadapan bagi memimpin Khatam Al-Quran ini.

Tidak ketinggalan jasa Allahyarham Ust Hj Bahari Samikon, orang yang pertama menjadi tenaga pengajar di Surau At-Tarbiyyah yang sentiasa mendidik, menasihati dan mengambil berat terhadap jemaahnya.

Surau juga amat terasa kehilangan Allahyarham Hj Abd Rahman atau lebih dikenali sebagai Atok Hj Rahman, Allahyarham Jemain, Allahyarham Bahathir dan lain-lain yang sentiasa disenangi oleh para jemaah. Al-Fathihah.

Penyampaian cenderahati telah disempurnakan oleh Y.Bhg Dato' kepada semua peserta Tadarus, para penceramah Ramadhan, dan AJK berupa kali pelikat dan bunga telor. Majlis juga dengan berbesar hati menganugerahkan cenderahati khas kepada Bendahari kita, Sdr Hamzah yang telah bertugas dengan penuh dedikasi, amanah dan jujur serta sentiasa memenuhi keperluan ahli jemaah.

Ahli qariah yang turut sama menerima cenderahati atas khidmat mereka yang tidak terhingga iaitu Tn Hj Abd Rahman, seorang tokoh korporat yang sentiasa menghulurkan segala bentuk bantuan kepada surau baik dari segi wang ringgit dan juga hartabenda, Abang Berahim, yang sentiasa memastikan kebersihan surau, Sdr Aziz, pakar membuat teh tarik yang terbaik, Sdr Zaini Pak Leh atau lebih dikenali sebagai Along yang sentiasa membantu kerja-kerja bahagian dapur, Sdr Zulkarnain, Sdr Rosli, Sdr Syukri Al-Hafiz, atau sentiasa dipanggil Ustaz atas khidmat beliau memimpin solat Tarawih, Sdr Shazrul Hj Amran juga memimpin solat Tarawih, Adik Syamim Pak Leh, bilal muda yang berbakat besar.

Pihak surau juga tidak ketinggalan menyampaikan cenderamata kepada Y.Bhg Dato' Nazir. Majlis berakhir dengan jamuan "moreh" yang agak istimewa seperti satay, pulut kuning dan rendang, mee goreng dan kuih muih.

Sementara itu, kutipan zakat fitrah terus berjalan. Amil yang dilantik saban tahun, Tn Hj Kamal yang sedia berkhidmat 24 jam tidak putus-putus dikunjungi jemaah bagi menunaikan tanggungjawab. Zakat fitrah tahun ini dalah RM5.20 bagi Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Semoga majlis sentiasa diberkati dan dirahmati Allah s.n.w.



No comments:

Post a Comment