---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Thursday, September 18, 2008

Mendidik tangan berpuasa

Tangan yang berpuasa tidak sanggup menyentuh benda-benda yang ditegah oleh agama, Sabda Rasulullah s.a.w : "Zina tangan adalah memegang (wanita yang bukan mahram bagimu)". Hadis Riwayat : Muslim.

Tangan yang berpuasa akan menjauhi daripada perbuatan mencuri, menyentuh wanita atau lelaki yang bukan mahramnya, mengambil duit riba' dan lain-lain.


Tangan yang berpuasa sangat pemurah dan dermawan sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w: "...kekeyaannya adalah apa yang telah dibelanjakan (ke jalan Allah) semasa dia hidup (untuk kebaikan) manakala kekayaan warisnya adalah apa sahaja yang ditinggalkannya selepas kematiannya" Hadis Riwayat: Al-Bukhari.


Tangan yang berpuasa tidak akan bermain alat-alat muzik. Abdulah Ibn Umar r.a melaporkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan arak, judi, gendang dan gitar dan setiap yang memabukkan itu adalah haram." Hadis Riwayat: Musnad Ahmad dan Sunan Abu Dawud.

No comments:

Post a Comment