---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Tuesday, December 23, 2008

Tn Hj Mokhtar - HUKM

Salah seorang ahli jemaah kita Tn Haji Mokhtar (bapa mertua Amir) telah dimasukkan ke wad HUKM pada hari Selasa lepas. Sesiapa yang ada kelapangan dan kesempatan bolehlah menziarahi beliau di HUKM Tingkat 5, Wad Surgeri 3, Katil 15.

Banyak sebenarnya akan kelebihan menziarah orang sakit ni, antaranya:
Hadith dari Abu Hurairah riwayat Tirmizi mengatakan bahawa "Allah akan bina para pelawat orang sakit akan satu tempat tinggal yang khas dalam syurga".

Dalam riwayat yang lain dari Tsauban r.a, "Pelawat orang sakit akan dapat tinggal dalam Khurfah, dimana Nabi Muhammad s.a.w menjelaskan Khurfah adalah buah-buahan?" Tak tahu macam mana nak gambarkan dengan fikiran waras kita, mungkin sebab tu juga orang ziarah selalu bawak buah walaupun orang sakit tak boleh makan, tapi orang ziarah pulak yang dapat makan sebelum makan besar dalam Khurfah!

Tapi menurut hadith, pelawat diingatkan agar berwudhu dulu sebelum menziarah orang sakit. Dan ganjaran untuk wudhu itu, Allah akan jauhkan kita dari api neraka sajauh 70 puluh kharif, dan Nabi Muhammad ss.a.w menjelaskan satu Kharif adalah bersamaan satu tahun, bermakna apabila bumi mengambil masa selama satu tahun untuk mengelingi matahari, maka jaraknya adalah bersamaan 187 juta batu didarabkan dengan 70"


Oleh itu, menziarah orang yang sakit amatlah dituntut dalam Islam. Walaubagaimanapun dalam adab ziarah pesakit, kita jangan cerita tentang azab ALLAH, tapi banyakkan cerita tentang RAHMAT Allah

Dari Anas bin Malik r.a pula meriwayatkan bahawa Nabi bersabda:"Barangsiapa yang mengunjungi orang sakit, dia melompat dalam Rahmat Allah, dan apabila duduk dengan orang sakit, dia akan tenggelam dalam Rahmat Allah."

Kemudian Anas bertanya: "Wahai Rasullulah, ini adalah ganjaran untuk orang sihat mengunjungi orang sakit, bagaimana pula untuk orang sakit? "Nabi bersabda: "Dosa-dosa orang sakit akan di ampuni"

Masyaallah, besar sungguh nikmat Allah, bagi orang-orang sakit bila ada orang ziarah mereka maka dosa mereka pula akan di ampunkan. Subhanallah.

Wallahuwaklam.

Sumbangan:
Tn Hj Radzuan
Imam Surau At-Tarbiyyah

No comments:

Post a Comment