---- B e r i t a ~~~ S e m a s a ---

Solatlah diawal waktu, perkara yang disukai Allah. Amalkan solat witir, kerana Allah menyukai witir(tidak berpasangan/ganjil). Banyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Monday, March 9, 2009

Majlis Maulidur Rasul


Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah. Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah s.a.w telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;
  1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah s.a.w. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa Nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang.
  2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi s.a.w diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi s.a.w berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulalah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.
  3. Wafatnya junjungan besar kita, Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah r.a dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.

Pada hari ini 9hb Mac 2009 bersamaan 12 Rabiulawal 1430H, bertempat di Perkarangan Masjid Bukit Indah, telah berlangsung perarakan Maulidurrasul dengan meriah sekali. Seawal 7:30 pagi, program ini disertai oleh qariah Surau Insaniah, Surau Al-Huda, Surau Ulul Azmi, Surau Tiara, murid-murid dan guru Sek Men Bukit Indah, Sek Ren Bukit Indah, Sek Seri Ilmi dan sudah semestinya Surau At-Tarbiyyah.


Taklimat ringkas disampaikan oleh Pegawai-pegawai Masjid Bukit Indah. Perbarisan dimulakan tepat jam 8:15 pagi. Lihatlah betapa segaknya Pasukan Surau At-Tarbiyyah berarak sambil berselawat.

Dipertengahan perarakan, hujan rahmat telah turun membasahi semua peserta, namun mereka tetap bersemangat tanpa berganjak. Jauhnya perarakan adalah dalam lingkungan 2.2 Km. Hujan bertambah lebat apabila jemaah Surau At-Tarbiyyah menghampiri pintu utama Masjid Bukit Indah. Basah kuyup masing-masing, tetapi tetap berselawat.

Lebih kurang jam 9:00 pagi, semua peserta telah memenuhi ruang dalam Masjid Bukit Indah untuk acara berzanji dan berselawat bagi Majlis Bercukur Rambut bayi anak qariah masjid. Pegawai Masjid telah mengambil kesempatan mengumumkan Juara Pearakan tahun ini adalah Surau Insaniah, tempat kedua Sek Seri Ilmi dan tempat ketiga Persatuan Silat, Sek men Bukit Indah.

Tepat jam 10:00 pagi seperti yang dijanjikan, Y Bhg Dato' Ismail Kamus tiba bagi menyampaikan ceramah yang bertajuk "Ketaatan Kepada Rasulullah s.a.w.". Dengan gaya yang tersendiri, Dato' Ismail Kamus berjaya memukau para jemaah dengan ceramahnya sambil menyelitkan unsur-unsur jenaka.

Di antara gambar-gambar yang sempat difokus :

1 comment:

  1. Tahun ni ,siapa pakai seragam (uniform)ada hadiah untuk berarak.Surau AT nampak gaya kean ubah taktik.

    ReplyDelete